Święta Wielkanocne to jedne
z najstarszych i najważniejszych uroczystości celebrowanych przez chrześcijaństwo.
Obchodzi się je na pamiątkę Zmartwychwstania Chrystusa, stąd nacechowane
są radością, a w swojej symbolice nawiązują do narodzin nowego ładu. Filozofia
pierwszych chrześcijan bardzo ściśle łączyła się z wiarą w rychłe nadejście
Zbawiciela, dlatego każde święta obchodzono niezwykle uroczyście. Z czasem
kolejne pokolenia chrześcijan przestały wierzyć w bliski koniec świata.
Nie zmieniło to jednak faktu, że radosna symbolika zmartwychwstania na
stałe związała się ze Świętami Wielkanocnymi. Wielkanoc to święto przemiany
i nowego życia, dla naszych przodków to również święto powitania wiosny,
dlatego występują w nich symbole życia, odrodzenia, oczyszczenia, zdrowia:
zielona gałązka palmy, ogień, jajo, woda.
Wielkanoc jest świętem ruchomym.
Zgodnie z zapisem biblijnym Chrystus powstał z grobu w nocy z soboty na
niedzielę, ale nie można ustalić stałej daty. W przeszłości było to przyczyną
licznych nieporozumień. Wreszcie sprawą zajął się Sobór Nicejski w 325
r. Ustalił on, że odtąd tzw. Paschę chrześcijańską obchodzić się będzie
w niedzielę przypadającą po pierwszej pełni księżyca, zaraz po zrównaniu
wiosennym.
Symbole, których używamy
do celebracji Zmartwychwstania, w większości pochodzą z pradawnych wierzeń,
i mimo, że nie są one bezpośrednio powiązane z pierwotnym chrześcijaństwem,
w piękny sposób ubarwiają i wzbogacają Święta Wielkanocne.
-
w Pruchniku nad Sanem w Wielki
Czwartek odbywa się "palenie Judasza" - główny aktor tej ceremonii - sędzia
i oskarżyciel w jednej osobie - ciągnie odciętą od stryczka słomianą kukłę
Judasza, którą zebrana gawiedź okłada kijami, aby potem spalić, a resztki
utopić w rzece;
-
społeczności Przeworska, Łańcuta,
Woli Rzeczyckiej i Grodziska toczą między sobą rywalizację o wystawienie
najbardziej widowiskowych straży przy grobie Jezusa -"strażnicy" odziani
w orientalne szaty, a niekiedy w czarne garnitury i czaka ułańskie wyglądają
bardzo efektownie;
-
w południowej Małopolsce w nocy
z niedzieli wielkanocnej na poniedziałek mieszkańców odwiedzają ubrani
w słomiane czapkii futra "dziady śmigustne" - stukający kijami do
domostw, zbierający datki, a przy tym nic nie mówiący tylko świszczący
i turkający nawiązując swoim zachowaniem do biblijnych wysłanników żydowskich,
którzy nie uwierzyli w Zmartwychwstanie Chrystusa, w wyniku czego stracili
mowę;
-
najsłynniejsze widowiska pasyjne
przedstawiające przebieg Męki Pańskiej, w których występują zakonnicy i
mieszkańcy pobliskich miejscowości, odbywają się w Kalwarii Zebrzydowskiej,
Kalwarii Pacławskiej i w Górze Kalwarii;
-
na Kaszubach w Poniedziałek
Wielkanocny nie polewa się panien wodą, lecz lekko smaga wierzbowymi witkami.
ZWYCZAJE
WIELKANOCNE NA ŚWIECIE |
Pascha u Żydów - uroczystość
obchodzona na pamiątkę wybawienia Izraelitów z niewoli egipskiej. Uczta
paschy miała charakter ofiarny; baranek musiał być bez skazy i jednoroczny.
Należało go wybrać dziesiątego dnia miesiąca nizan, a czternastego dnia
zabić. Nie wolno
mu było łamać kości. Spożywano
go stojąc, mając biodra przepasane, obuwie na nogach i kij podróżny w ręku.
Odczytywano odpowiednie wersety z Biblii opisujące wybawienie pierworodnych
Izraela od śmierci, odmawiano specjalne modlitwy i śpiewano okazjonalne
pieśni.
Wielkanoc u Prawosławnych
jest największą uroczystością roku. Obowiązuje pięciotygodniowy post, w
czasie którego podczas nabożeństw nie śpiewa się radosnych pieśni liturgicznych
i zwiększona jest liczba czytań biblijnych. W środy i piątki msza święta
zastąpiona jest Liturgią Uprzednio Poświęconych Darów odprawianą także
w Wielkim Tygodniu od poniedziałku do środy. W Wielki Czwartek czyta się
"12 Ewangelii" (fragmenty o męce pańskiej), wierni trzymają zapalone świece,
które nie zgaszone starają się donieść do domu. W Wielki Piątek nie ma
mszy, a wierni gromadzą się na czytaniu Pisma Świętego i śpiewaniu psalmów.
Wieczorem odbywa się tzw. "Wieczernia" nabożeństwo, którego treść przedstawia
śmierć i pogrzeb Chrystusa. Na zakończenie, na środek cerkwi wynosi się
całun, na którym wyobrażony jest Chrystus leżący w grobie - od tej chwili
do Wielkanocy milkną dzwony, obowiązuje post ścisły. W Wielką Sobotę, przed
północą rozpoczyna się rezurekcja wielkanocna, która wraz z procesją trwa
kilka godzin.
Na Półwyspie Bałkańskim w
Wielki Czwartek rozpoczyna się malowanie pisanek, którym przypisuje się
magiczną moc - przechowywane przez cały rok mają strzec od nieszczęść,
a zakopane chronią winnice przed gradem, na pola sprowadzają urodzaj, natomiast
w pasiekach strzegą pszczoły od pomoru. Przemycie wodą oczu, w której moczyły
się pisanki, chroni je przed chorobą;
Wielkanoc u katolickich Serbów
rozpoczyna się pojawieniem na polnych drogach jeźdźców w czarnych płaszczach
i kapeluszach, z kościelnymi chorągwiami w ręku. Okrążają oni pola, łąki
i lasy aby uzyskać urodzaj;
Ewangelicy Wielki Piątek
jest przez ewangelików obchodzony bardzo uroczyście. Jest to jedno z wielkich
świąt chrześcijańskich, które ma początek w narodzinach Jezusa Chrystusa,
a zakończenie w zesłaniu Ducha Świętego. Tego dnia wierni spotykają się
na rannym
lub wieczornym nabożeństwie
z sakramentem Wieczerzy Pańskiej.
WIELKANOC
W INNYCH KRAJACH |
Stany Zjednoczone - w całych
Stanach w okresie przedświątecznym odbywają się zbiórki żywności, odzieży
i akcje dobroczynne. Niektórzy odnoszą to do kultury Celtów, których kapłani
w dniu wiosennego zrównania z nocą obdarowywali ubogich żywnością. W Wielki
Piątek krzyże spowite są kirem i odprawiane są nabożeństwa pasyjne. Wierzono,
że jajko ugotowane w tym dniu, a zjedzone w Wielką Niedzielę rano, przyniesie
szczęście domownikom, a przechowywane przez sto lat, zmieni się w ogromny
diament. W Wielki Piątek nie można prać, bo wtedy można się spodziewać
nagłej śmierci w rodzinie, ale można sadzić pomidory, cebulę i inne rośliny,
ponieważ jest to dzień pomyślny dla ogrodników. W niedzielę msza odprawiana
jest o dziesiątej i jest to najtłumniejsze nabożeństwo w roku. Zwyczaj
malowania pisanek przywieźli do Stanów Bracia Czescy, znane są też pisanki
Ukraińskie. Innym zwyczajem, popularnym wśród dzieci jest poszukiwanie
skarbów, czyli jajek ugotowanych na twardo lub czekoladowych w kolorowych
papierkach, przemyślnie ukrytych w domu lub ogrodzie. W poświąteczny poniedziałek
odbywa się oryginalna ceremonia - zawody w toczeniu jajek, dziś najczęściej
czekoladowych, z łagodnego pagórka tak, aby do podnóża dotarły bez uszkodzenia.
Najsłynniejsze zawody odbywają się na trawniku przed Białym Domem i mają
tam prawo wstępu dzieci w towarzystwie osoby dorosłej.
Skandynawia - mieszkańcy
Skandynawii znani są z upodobań do ryb i owoców morza. Śniadanie Wielkanocne
wygląda więc zupełnie inaczej niż u nas. Głównymi daniami śniadania są:
łosoś w soli, marynowany śledź i omlet z krewetkami. Do tego podawana jest
pasta z wątrobianki przyprawiona sherry, pistacjami, natką pietruszki,
śmietaną i pieprzem oraz bułeczki z ciasta francuskiego: słodkie z owocami
lub wytrawne.
Niemcy - nasi zachodni sąsiedzi
mają nie lada problem: śniadanie Wielkanocne powinno być tradycyjne, ale
także zdrowe. Na wielkanocnym stole znajdują się jajka z kawiorem, do tego
chleb orzechowy, muesli z owocami, tradycyjna babka drożdżowa z rodzynkami
i konfitury. Pojawia się też biały ser z ziołami w kształcie jajeczek oraz
Hackepeter - typowy niemiecki przysmak, na który składa się grubo zmielona
metka z pikantnymi dodatkami: świeżą papryką, kaparami, cebulą i natką
pietruszki.
Austria - na świątecznym
stole pojawiają się naleśniki Palacsinta ze słodkim nadzieniem serowym,
przyprawionym wanilią i skórką cytrynową. Do tego podawana jest sałatka
z wędliny i warzyw podana z drobnymi ciasteczkami anyżowymi, bułeczki drożdżowe,
a także delikatna legumina ryżowa z sosem truskawkowym. Deser świąteczny,
to wytrawny krem serowy i powidła śliwkowe przyprawione rumem, skórką pomarańczową
i posiekanymi migdałami.
PALMA WIELKANOCNA
wprowadzona do liturgii
kościelnej w XI wieku na pamiątkę triumfalnego wjazdu Chrystusa do Jerozolimy.
Niedziela Palmowa zwana jest również Różdżkową, Wierzbną oraz Kwietną.
Tego dnia, wierni uczestniczą we mszy, podczas której ksiądz święci palmy
- symbol odradzającego się życia. W Polsce palmę zastępuje się gałązką
wierzby, która ucieleśnia zmartwychwstanie i nieśmiertelność duszy, symbolizuje
odrodzenie i przebudzenie z zimowego letargu. Zdarzają się także palmy
zrobione z leszczyny, jałowca, wikliny, liści borówek lub bukszpanu. Rolnicy
umieszczali krzyżyki zrobione z poświęconych palm na swych polach. Chłopi
wierzyli, że poświęcona palma wetknięta na rogu pola uprawnego chroniła
je przed suszą, szkodnikami czy gradobiciem. Gałązkami palmowymi próbowano
także ujarzmić burzę - ustawienie ich w oknie domostwa chroniły dobytek
oraz mieszkańców. Magiczne właściwości miały też "kotki" z bazi, które
połknięte, miały chronić przed chorobami gardła, krtani oraz przeciwdziałały
gruźlicy. Dawniej, poświęconą już palmę przybijano do drzwi - na szczęście,
smagano nimi dzieci, dorosłych i zwierzęta, bo miało to im zapewnić zdrowie
i powodzenie. Po mszy nikt nie zostawał pod kościołem, by jak zwykle porozmawiać
z sąsiadami, lecz szybko szedł do domu, aby być równie szybkim w pracach
wiosennych.
ZAJĄCZEK
połączenie zająca z symboliką
jajka wielkanocnego nie ma zbyt długiej historii. Najstarsze źródła przedstawiające
zająca z wielkanocnymi jajkami pochodzą z końca XVII wieku. Wyjaśnień tego
niezwykłego związku jest wiele - jedni widzą tu nawiązanie do zwyczajów
podatkowych, które dopuszczały składanie daniny w naturze, co sprawiało,
że często wraz z jajkami składano zwierzęta, i to nie koniecznie domowe,
inni próbują spojrzeć na problem oczyma dzieci. One to mogły w czasie Wielkanocy
zauważyć na polach biegające zające, zapowiadające nadejście wiosny. Ponieważ
zawsze obdarowywane były w te święta pisankami, łatwo było przypisać właśnie
zającom rolę roznosicieli tych prezentów.
W wielu kulturach, począwszy
od starożytności zając kojarzony był z płodnością, przyrodą, odrodzeniem,
ruchliwością oraz tchórzliwością. Dopiero w XVII wieku połączono ten symbol
ze Świętami Wielkanocnymi. Do Polski zwyczaj ten dotarł z Niemiec na początku
XX wieku. Zajączek jest raczej rekwizytem niż bohaterem obrzędu.
ŚWIĘCONKA
"Święcone" swymi tradycjami
sięga czasów pogańskich, Kościół uświęcił te tradycje, błogosławiąc byt
doczesny, aby w ten sposób podkreślić, że "wszystko dla nas i dla naszego
Zbawiciela". Początki tego chrześcijańskiego obrzędu sięgają VIII wieku
w Polsce pierwsze jego praktyki odnotowano w XIV stuleciu. Uroczyste święcenie
pokarmów odbywa się w Wielką Sobotę. Niegdyś księża jeździli do domów wiernych,
aby tam poświęcić wszystko jedzenie, które miało być spożywane w czasie
Niedzieli Zmartwychwstania. Na przełomie XVIII i XIX wieku jednak zaniechano
tego zwyczaju.
Najpierw święcono tylko pieczonego
baranka, potem dodawano kolejno ser, masło, ryby, olej, pokarmy mięsne,
ciasto i wino. Na końcu święcony kosz został uzupełniony jajkiem i pozostałymi
pokarmami, które obecnie weszły do kanonu święconki.
Dobór potraw w koszyku nigdy
nie był przypadkowy. Od wieków każdy Boży dar symbolizował co innego, uznanego
za ludową, jak i chrześcijańską tradycję. Zestaw tych darów się zmieniał,
ograniczano ich ilość, aż pozostało tylko sześć by ostatecznie powiększyć
do siedmiu. Ten zestaw, przyjęty w okresie wczesnego romantyzmu, obowiązuje
do dziś.
BARANEK PASCHALNY
Baranek wśród chrześcijan
uosabia zwycięstwo Chrystusa, który jako ofiarny baranek oddał swoje życie
za ludzi by następnie zmartwychwstać
i odnieść zwycięstwo nad
grzechem, złem i śmiercią. Baranek symbol Chrystusa Odkupiciela, chroni
dom przed pożarem, a jego mieszkańców przed śmiercią od pioruna.
Baranki wykonane z ciasta,
masła lub cukru z białoczerwoną flagą symbolizującą Chrystusa jako ostatecznego
zwycięzcę nad śmiercią i grzechem.
CHLEB
We wszystkich kulturach
ludzkości był i jest pokarmem podstawowym, niezbędnym do życia. Gwarantował
dobrobyt i pomyślność. Wśród chrześcijan zawsze był symbolem nad symbolami
- przedstawia bowiem Ciało Chrystusa.
JAJKO
Symbol filozoficznych rozważań
nad początkiem świata i życia, uważa się je za metaforę ukrytego życia,
tajemniczej siły istnienia i odradzania
się życia w przyrodzie.
Przy obyczaju dzielenia się jajkiem wielkanocnym zmieszały się pogańskie
wyobrażenia odnawiania się przyrody wraz z końcem zimy z chrześcijańską
wiarą w zmartwychwstanie.
Ceremonia dzielenia się poświęconym
jajkiem oraz serdeczne życzenia radości, zdrowia i szczęścia w życiu rodzinnym
poprzedza uroczyste śniadanie wielkanocne. Dzielenie się jajkiem przypomina
przełamywanie opłatka na początku wieczerzy wigilijnej i wyraża - podobnie
jak obrzęd bożonarodzeniowy - przyjaźń, miłość i życzliwość uczestników
wielkanocnej biesiady, a ponadto rzadko kiedy świadomie wypowiadane życzenia
płodności.
PISANKI
Najstarsze pisanki znaleziono
podczas prac wykopaliskowych na terenie sumeryjskiej Mezopotamii. Najstarsze
liczą pięć tysięcy lat, pochodzą
ze znaleziska w Asharah.
Występowały one w kulturach starożytnych Persów, Chińczyków, Fenicjan.
Na ziemiach polskich znaleziono pisanki, które pochodzą z X w, ale możliwe,
że ludność słowiańska znała je wcześniej. Pierwotne pisanki były przedmiotem
magicznym, służącym
do obrony domostwa przed
złymi duchami. Zakopywano je u wejścia do chaty, pod progiem, aby broniły
wstępu złym mocom. Farbowana skorupka jaja symbolizuje grób Chrystusa.
Jest ona często farbowana za pomocą łupiny cebuli dla uzyskania koloru
ziemi. Żółtko symbolizuje rozpromienione słońce. Pisanki ogłaszają chwałę
zmartwychwstania, są symbolem nowego życia. Farbowanie jajek i nanoszenie
symboli, zdobień na skorupce jest jednym z najstarszych sposobów folklorystycznego
wyrażania się ludzkości. Malowanie jaj uważano za warunek istnienia świata
i wierzono, że zaniechanie tego zwyczaju sprowadzi katastrofę. Barwy pisanek
mają swoje symboliczne znaczenie; tak więc fioletowa i niebieska oznacza
żałobę i Wielki Post, czerwona - krew Chrystusa przelana na krzyżu za nasze
grzechy, a zielona, brązowa i żółta - radość ze zmartwychwstania.
WĘDLINY
Wędliny i wyroby mięsne
symbolizują Paschalną Ofiarę Nowego Przymierza. Jezus wolny od grzechu
i śmierci wiecznej doprowadza Exodus Wyzwolenia do ostatecznego wyzwolenia.
Wędlina zapewnia zdrowie i płodność, a także dostatek. Kiedyś był to plaster
szynki, od XIX wieku słynna polska kiełbasa.
CHRZAN
Chrzan doprawiony cukrem,
który przypomina nam, że gorzka męka Chrystusa została osłodzona cudem
zmartwychwstania. Chrzan zawsze był starym ludowym znamieniem wszelkiej
siły i fizycznej krzepy. Współdziałając z innymi potrawami zapewniał ich
skuteczność.
SÓL
Sól to minerał życiodajny,
dawniej posiadający moc odstraszania wszelkiego zła. Bez soli nie ma życia
- "Wy jesteście solą ziemi" (Mt 5:13). Wiara, nadzieja i miłość dają naśladowcom
Chrystusa zapał i sens codziennego życia. Sól symbolizuje zachowanie wszystkiego
co dobre, to także oczyszczenie, samo sedno istnienia i prawdy. Stąd twierdzenie
o "soli ziemi", jak to w Kazaniu na Górze powiedział Chrystus o swoich
uczniach.
CIASTO
Wielkanocne słodycze wskazują
na słodycz Królestwa Niebieskiego. Lukrowane drożdżowe ciasto pomaga nam
spróbować i zobaczyć jak dobry jest Pan (Ps 34:9). Ciasto do koszyka ze
święconką weszło ostatnie, jako symbol umiejętności i doskonałości - zapewne
głównie, jako popis domowych gospodyń.
WODA WIELKANOCNA
Obyczaj, którego korzenie
sięgają czasów przed Chrystusem, wiąże się z wierzeniami o przynoszącym
zdrowie i czystość działaniu wody. Wodę uważano za symbol m.in. chaosu,
uzdrowienia, źródła życia, odrodzenia ducha i ciała, zmartwychwstania,
oczyszczenia, dobra i zła, duszy ludzkiej. Każdy z tych symboli jest po
trosze obecny podczas poniedziałkowego oblewania, zwanego także maczanką,
oblewanką, polewanką, lejkiem i śmigusem - dyngusem. Pogańska, wiosenna
magia wody, jako żywiołu przywracającego wiosną życie ziemi, przemieszała
się z chrześcijańską symboliką związaną m.in. z chrztem.



