15-LECIE
SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO |
Z okazji 15lecia istnienia Samorządów
Terytorialnych Burmistrz Wolsztyna oraz Rada Miejska zaprosili na środową
Sesję RM byłych Burmistrzów i Przewodniczących Rady Miejskiej.
Na zdjęciu byli Burmistrzowie
i Przewodniczący Rad Miejskich z poprzednich kadencji z Burmistrzem Andrzejem
Rogozinskim, zastępcą Justyną Mikołajewską i Przewodniczącym Rady Miejskiej
Wojciechem Kazubskim. |
|
Szanowni Państwo!Piętnaście
lat, jakie upłynęły od pierwszych wolnych wyborów samorządowych po zmianach
ustrojowych w Polsce, skłania do refleksji. Rozpoczął się wtedy proces
przekształceń ustrojowych, w którym odbudowa samorządu terytorialnego zajmuje
ważne miejsce w tworzeniu państwa demokratycznego.
W wyniku reformy, której
twórcą był prof. Michał Kulesza, wprowadzonej ustawą z dnia 8 marca 1990
r. o samorządzie terytorialnym oraz ustawą z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych
organach rządowej administracji ogólnej w Rzeczpospolitej Polskiej został
ukształtowany dualistyczny model ustroju administracji publicznej w terenie.
Gmina, będąca jednocześnie jednostką samorządu terytorialnego, stała się
jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego. Zgodnie
z postulatem decentralizacji, samorząd terytorialny, jako podstawowa i
najpełniejsza forma decentralizacji administracji, powołany został do wykonywania
zadań publicznych w sposób samodzielny.
Idea samorządności terytorialnej
sprowadza się do przyznania wspólnotom lokalnym prawa decydowania o najistotniejszych
dla nich sprawach. Dla mieszkańców miast, miasteczek i wsi najważniejsze
są przecież te kwestie, które dotyczą ich bezpośrednio: drogi, kanalizacja,
komunikacja, oświetlenie ulic, oświata, kultura itp. Są to zarazem te problemy,
których nigdy nie widać dobrze z perspektywy urzędów centralnych. Kompetencja
wspólnot lokalnych dotyczyć ma nie tylko identyfikacji problemów, ale i
sposobów działania oraz pozyskiwania i wydawania pieniędzy. Ważną cechą
samorządności terytorialnej jest także to, że przedstawiciele wybierani
są spośród ludzi zwykle dobrze znanych społeczności lokalnej. Łatwiejsze
zatem wydaje się dotarcie do radnego, będącego zarazem sąsiadem i przedstawienie
mu problemu.
Podczas osiemnastej Konferencji
Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów, Starostów i Marszałków w 15.lecie odrodzenia
samorządu terytorialnego w Polsce wystosowane zostało przesłanie, w którym
czytamy m.in. Reforma samorządowa to najbardziej udana część polskich reform
- okazało się, że odebranie odpowiedzialności za sprawy lokalne administracji
resortowej i jej przekazanie gospodarzom lokalnym doprowadziło do przebudowy
i rozwoju Polski lokalnej.
A jak wyglądała ta przebudowa
i rozwój lokalny w naszej gminie w ciągu minionych 15 lat samorządności?
Wszyscy pamiętamy pamiętne
pierwsze wybory do samorządu gminnego w roku 1990. Wyłoniona w ich wyniku
29 - osobowa Rada Miejska złożona była z wielu indywidualności reprezentujących
często bardzo zróżnicowane poglądy polityczne, połączonych jednak podstawowym
celem, jakim było zdynamizowanie rozwoju naszej gminy, a w konsekwencji
poprawa warunków życia jej mieszkańców. Pierwszym przewodniczącym Rady
został obecny tu dziś Pan Maciej Myczka, którego w kwietniu 1992 roku zastąpił
Pan Piotr Krajewski, a na stanowisko pierwszego powojennego burmistrza
Wolsztyna radni wybrali Pana Jana Wosia, którego również gościmy na dzisiejszej
sesji. Zastępcami burmistrza zostali Pan Jan Koziołek i moja skromna osoba.
Ta pierwsza kadencja była doskonała szkołą samorządności. Przede wszystkim
sami mogliśmy decydować, co jest dla nas najważniejsze w szeregu bardzo
wielu dziedzin życia gminy, mogliśmy stworzyć własne priorytety. Chyba
najlepszym miernikiem tych działań są podjęte przez nowy samorząd inwestycje,
o których decydowały dotychczas władze szczebla co najmniej wojewódzkiego,
a realizowane były w bardzo niewielkim zakresie. Nowo wybrana rada doskonale
zdawała sobie sprawę, jak wielu inwestycji wymaga nasze środowisko naturalne.
Uporządkowania wymagały praktycznie wszystkie jego dziedziny, tzn. gospodarka
wodno - ściekowa i odpadowa, ochrona atmosfery, ochrona zasobów przyrodniczych.
W związku z tym działalność inwestycyjna naszego samorządu w latach 90-tych
skupiała się przede wszystkim na infrastrukturze ochrony środowiska. Podstawową
sprawą było oczywiście jak najszybsze skanalizowanie Wolsztyna i pobliskich
wsi, by odciąć źródła zanieczyszczeń ściekowych dla lokalnych wód powierzchniowych.
Mieliśmy przecież wybudowaną w latach 70-tych mechaniczną oczyszczalnię
ścieków na Berzynie spełniającą obowiązujące wówczas standardy oczyszczania
ścieków, jednak dociążoną w zaledwie 30%. I tak, startując z punktu wyjścia
jakim było posiadanie 14,2 km kolektorów sanitarnych na terenie Wolsztyna,
dziś doszliśmy do ponad 109 km sieci kanalizacyjnej współpracującej z 28
przepompowniami ścieków. Będące aktualnie na ukończeniu inwestycje budowy
kanalizacji na terenie Obry, Kębłowa i Świętna dołożą do tego kolejne 42
km sieci oraz 20 przepompowni.
Szanowni Państwo!
W tym miejscu pragnę podkreślić
konsekwencję w działaniach na rzecz uporządkowania gospodarki ściekowej
gminy Wolsztyn wykazywaną przez kolejne rady. Jej potwierdzeniem było przyjęcie
w 1997 roku w drodze uchwały dokumentu pn. "Gospodarka ściekowa gminy.
Program ogólny", przewidującego, poza rozbudową sieci kanalizacyjnej, wykorzystywanie
i równoległą modernizację dwóch funkcjonujących na terenie miasta oczyszczalni
- miejskiej i OSM. Przewodniczącym Rady Miejskiej był wówczas obecny tu
dzisiejszy starosta Pan Ryszard Kurp, a burmistrzem Jan Koziołek. Dodam
w tym miejscu, że w związku z powołaniem na stanowisko dyrektora SP nr
3, Pana Ryszarda Kurpa w roku 1997 kolejnym przewodniczącym Rady został
Pan Zdzisław Wójtowicz. Chyba największym wyzwaniem w tym zakresie podjętym
przez samorząd gminny w minionej kadencji, kiedy to funkcję przewodniczącego
Rady pełnił Pan Piotr Maszner, a burmistrza Pan Jan Słomiński, była modernizacja
gminnej oczyszczalni ścieków. Dzięki wykorzystaniu w maksymalnym stopniu
możliwości dofinansowania przedsięwzięcia z preferencyjnych źródeł pozabudżetowych,
udało się je wykonać zgodnie z planem i jesienią 2003 roku mogliśmy uroczyście
oddać obiekt do użytkowania.
Szanowne koleżanki i koledzy!
W 1990 roku mieliśmy ok.
60 km wodociągów w Wolsztynie i kilku przyległych miejscowościach, zasilanych
z ujęcia wody we Wroniawach lub z lokalnych ujęć wiejskich. Mając świadomość
złego stanu sanitarnego większości ujęć indywidualnych- również maksymalnie
wykorzystując źródła pozabudżetowe - systematycznie wodociągowaliśmy kolejne
miejscowości naszej gminy powiększając tym samym funkcjonującą w gminie
sieć wodociągową do 223 km. Jeśli dodamy do tego będący na ukończeniu wodociąg
w Świętnie, otrzymamy 238 km sieci.
Dużym problemem, z którym
musiała uporać się Rada Miejska pierwszej kadencji była budowa gminnego
wysypiska odpadów. Przypomnę, że funkcjonowało wówczas w naszej gminie
kilka nielegalnych wysypisk wiejskich, w żaden sposób nie zabezpieczonych
i eksploatowanych doraźnie. Dodam również, że nie obowiązywało wówczas
prawo zamówień publicznych i przyjęta przez nas procedura wyłonienia wykonawcy
nowego wysypiska, była naszym autorskim przykładem przyszłego przetargu
nieograniczonego. Przyjęte wówczas rozwiązania techniczne spowodowały,
że powstałe w 1992 roku wysypisko w Powodowie było jednym z najnowocześniejszych
w kraju, spełniającym zarazem europejskie standardy dla tego typu obiektów.
Pojawił się jednak problem,
jak spowodować, by śmieci z Wolsztyna i innych miejscowości w naszej gminie
trafiały właśnie tu. Pomogły nam doświadczenia naszych niemieckich partnerów
i opracowaliśmy własną wersję zryczałtowanej odpłatności za wywóz odpadów,
która w ciągu minionych lat stała się wzorcem dla wielu innych samorządów.
Po kilku latach prób obowiązywania "wskaźnika" na ograniczonym obszarze
gminy oraz prowadzonej na szeroką skalę edukacji ekologicznej Rada Miejska
II kadencji podjęła ryzyko przeprowadzenia referendum dotyczącego samoopodatkowania
się na rzecz kosztów wywozu odpadów z posesji, w którym 87% uczestników
pozytywnie oceniło sposób odpłatności. Dziś wiemy już, że projekt ustawy
sejmowej o odpadach daje radzie gminy kompetencje w tym zakresie, uznając
słuszność tego typu rozwiązań. Oczywiście w dziale odpady - tak jak w innych
dziedzinach ochrony środowiska - oparliśmy się na programie przyjętych
w 1997 roku przez Radę Miejską. Konsekwencją wcześniej podjętych działań
musiało być wprowadzenie pełnej segregacji odpadów na terenie całej gminy
oraz rozbudowa składowiska o kolejną kwaterę.
Szanowni Państwo!
Z pewnością pamiętacie liczne
społeczne komitety gazyfikacji poszczególnych miejscowości, których współpraca
z gminą przyczyniła się do powstania w ciągu minionych lat 90 km sieci
gazowych. Poprawiło to nie tylko standard życia mieszkańców wsi, ale przede
wszystkim znacząco - dzięki zmianie systemu ogrzewania - przyczyniło się
do zmniejszenia emisji szkodliwych gazów i pyłów do atmosfery. Tu również
działaliśmy zgodnie z opracowaną "Koncepcją gazyfikacji gminy Wolsztyn".
Wszystkie inwestycje i inne
przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska podejmowane w minionych latach
przez nasz samorząd zostały docenione w licznych konkursach o zasięgu krajowym,
a uzyskane nagrody finansowe przyśpieszyły realizację kolejnych. Myślę
jednak, że uzyskany m.in. tytuł "Gminy przyjaznej środowisku" jest w naszym
przypadku równoważny gminie przyjaznej inwestorom, gdyż to oni głównie
poszukują miejsc do inwestowania, zapewniających zachowanie obowiązujących
reżimów środowiskowych, a takie warunki - dzięki podjętym w minionych latach
inwestycjom - może zaoferować dziś nasza gmina. Uznając priorytet inwestycji
z zakresu ochrony środowiska, nie zapominaliśmy przecież o innych elementach
infrastruktury takich jak: drogi gminne, oświetlenie uliczne, budownictwo
komunalne, oświatowe i sportowe. Systematycznie, w miarę możliwości finansowych
budżetu gminy, utwardzamy i remontujemy drogi gminne, choć zadanie jest
o tyle utrudnione, że stosunkowo niewiele środków na ten cel można pozyskać
z zewnątrz. Uważam jednak, że i w tej dziedzinie majątek gminy w ostatnich
latach znacząco się powiększył. Od kilku lat trwa proces modernizacji oświetlenia
ulicznego na energooszczędne, realizowany małymi kroczkami ze względu na
ograniczenia finansowe. Wspomnę w tym miejscu, że preferencyjne warunki
finansowania tego typu inwestycji oferowane obecnie przez Bank Ochrony
Środowiska zdecydowały o tegorocznym przyśpieszeniu przedsięwzięcia. By
rozwiązać jeden z bardzo trudnych problemów braku mieszkań komunalnych
nie ograniczyliśmy się wyłącznie do budowy nowych budynków wielorodzinnych.
Przypomnę Państwu, że dwa takie budynki powstały w latach 90-tych, a w
roku 2000 powstały pierwsze mieszkania komunalne w systemie szeregowym
na Berzynie. Pozostałe - uzbrojone działki, w większości w drodze przetargu
ograniczonego, oddaliśmy w użytkowanie wieczyste osobom z listy oczekujących
na mieszkania komunalne. Dziś osiedle zamieszkuje bądź zamierza to zrobić
25 rodzin, a szanse na nabycie preferencyjnej działki ma dalszych 19. Innym,
często ostatnio stosowanym sposobem, jest adaptacja pomieszczeń użytkowych
i strychów na lokale mieszkalne, jak to uczyniliśmy np. w przypadku byłego
żłobka przy ul. 5 Stycznia, dzięki czemu uzyskaliśmy kolejne 12 mieszkań.
Obecnie jesteśmy na etapie finalizowania umowy z PKP o przejęciu budynku
biurowca przy ul. Kolejowej, który również przeznaczymy na mieszkania.
Większość prac modernizacyjnych dokonywana jest przez działający od 1 lipca
1998 roku Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, który jest administratorem gminnych
zasobów mieszkaniowych oraz Ośrodka Wypoczynkowego w Rudnie. Począwszy
od 1 marca 1999 roku ZGM przejął również zadania własne gminy w zakresie
sportu i kultury fizycznej dzieci i młodzieży oraz zarządzanie Ośrodkiem
Sportu i Rekreacji.
Koleżanki i Koledzy!
Jednak nie tylko inwestycjami
gmina żyje. W pierwszych latach funkcjonowania samorządu zupełnie inaczej
przedstawiały się proporcje wydatków budżetowych. Nie było potężnej, pochłaniającej
prawie 45 % wydatków pozycji pod nazwą oświata, którą w połowie lat 90-tych
przejęła gmina. W roku 1999 weszła w życie kolejna reforma oświatowa. Z
perspektywy minionych lat możemy powiedzieć, że przeprowadzona została
w naszej gminie bardzo sprawnie. W jej wyniku, po kolejnych zmianach organizacyjnych,
objęliśmy opieką 13 szkół podstawowych, 4 gimnazja, 5 przedszkoli (w tym
1 wraz ze żłobkiem) i 7 oddziałów przedszkolnych. W okresie finansowania
szkół i przedszkoli przez gminę, również w tym dziale poczyniliśmy wiele
inwestycji, m.in. oddaliśmy do użytkowania 3 wiejskie sale gimnastyczne
w Kębłowie, Świętnie i Starym Widzimiu oraz wybudowaliśmy wspólnie z powiatem
MSS Świtezianka. Zmodernizowaliśmy z węglowych na gazowe prawie wszystkie
kotłownie szkolne, wymieniliśmy większość nieszczelnych okien, a w bieżącym
roku przystąpimy do budowy sali sportowej przy SP nr 3. Staramy się zapewnić
naszym dzieciom nie tylko godziwe warunki nauczania, ale również fachową
kadrę nauczycielską, pedagogiczną i logopedyczną. Przy wielu szkołach działają
świetlice, w tym socjoterapeutyczne. Finansujemy też dowozy dzieci do szkół.
Mimo wielu bieżących problemów w tym zakresie staramy się je rozwiązywać
mając na względzie przede wszystkim dobro dziecka. Niestety z roku na rok,
coraz mniej korzystnie przedstawia się bilans finansowy w tym dziale -
dziś subwencja oświatowa z budżetu państwa pokrywa niecałe 60% wydatków
na oświatę.
Wysoka Rado, Szanowni
Goście!
Reforma samorządowa zmieniła
nasze lokalne życie w wielu innych dziedzinach. Do realizacji zadań pomocy
społecznej powołaliśmy Ośrodek Pomocy Społecznej, który początkowo miał
swoją siedzibę w Urzędzie Miejskim, a obecnie - wspólnie z GZOEiAO - zajmuje
specjalnie adaptowany budynek przy ul. 5 Stycznia. Tak jak w większości
zadań realizowanych przez gminę, tak i tu ciągle przybywa nowych
tematów, w ubiegłym roku od 1 maja rozpoczęto wypłatę świadczeń rodzinnych
- zadania wykonywane dotąd przez ZUS-y. Wymagało to dodatkowych zmian organizacyjnych
wewnątrz samego ośrodka, a także niezbędnych prac remontowych ułatwiających
sprawne funkcjonowanie.
W nowej rzeczywistości zmianie
uległ status prawny jednostek kultury działających na naszym terenie. Począwszy
od 1 stycznia 2000 roku, dawne zakłady budżetowe zyskały status instytucji
upowszechniania kultury, dzięki czemu mogą prowadzić własną księgowość,
wypracowywać dochody i przeznaczać je na prowadzoną działalność kulturalną.
Oczywiście nadal głównie finansowane są z budżetu gminy, a dotacja stanowi
średnio 95% dochodów, jednak obecna sytuacja umożliwia im większą samodzielność
i podejmowanie szerszego zakresu zadań.
Koleżanki koledzy!
W minionych latach samorząd
utrzymywał kontakty z wieloma miastami w Zachodniej Europie.Najdłużej,
bo już od lat 80-tych prowadził ożywioną współpracę z miastem Lubben w
Branderburgii, co zostało potwierdzone umową oficjalną w 1993 roku. W tym
miejscu muszę dodać, że właściwie prekursorem samorządowych kontaktów zagranicznych
był obecny tu Pan Burmistrz Jan Woś, który w roku 1990 wspólnie z burmistrzem
miasta Maasbree w Holandii posadził symboliczne drzewo - czerwony kasztan.
Z kolei długoletnie indywidualne kontakty mieszkańców Wolsztyna z partnerami
z Holandii zaowocowały umową z gminą Maasbree w 1999 roku. W tym samym
roku podpisano porozumienie w sprawie kontaktów sportowych z miastem Neunkirchen,
a rok później wstępną umowę z miastem Domont we Francji, potwierdzoną cztery
lata później w dniu wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej.
Współpraca naszego miasta
i gminy to nie tylko wymiana młodzieży, zespołów sportowych i artystycznych,
kontakty strażaków czy różnych grup społecznych, lecz przede wszystkim
możliwość poznania u partnerów wielu nowych rozwiązań technologicznych
w gospodarce. Zastosowano je m.in. przy budowie wysypiska śmieci, budowie
kanalizacji, modernizacji oczyszczalni ścieków, czy wreszcie przy organizacji
gospodarki odpadami. Wymienić należy również przykłady materialnej pomocy,
takiej jak: przekazanie 2 kompaktorów, czy kilku samochodów strażackich.
Szczególną formą współpracy
są kontakty z ziomkostwem z rejonu Bad Bevensen w Niemczech, które skupia
byłych mieszkańców ziemi wolsztyńskiej. Mimo, że umowa o współpracy została
podpisana jedynie z Muzeum Regionalnym w Wolsztynie, można by wymienić
wiele spraw, które wspólnymi siłami zostały załatwione, np.: ustawienie
tablic informacyjnych na byłych cmentarzach niemieckich, kontakty chórów
czy Uniwersytetu III Wieku.
Koleżanki i Koledzy samorządowcy!
W ciągu minionych 15 lat
miało miejsce wiele znaczących wydarzeń mających wpływ na dalsze losy i
rozwój naszego miasta i regionu. Bardzo odważną, ale zarazem jednogłośną
decyzję podjęła w 1993 roku Rada Miejska pierwszej kadencji, która uchwałą
z dnia 9 kwietnia zadeklarowała wolę przynależności gminy Wolsztyn do Wielkopolski.
Wszyscy wówczas mieliśmy świadomość, że jest to trudny krok, który pociągnie
za sobą określone konsekwencje. Powiem ogólnie, że odbiło się to bardzo
niekorzystnie m.in. na naszych staraniach o dofinansowanie rozbudowy oczyszczalni
ze środków PHARE czy też na negatywnym podejściu władz zielonogórskiego
funduszu ochrony środowiska do wniosków o umarzanie zaciągniętych pożyczek.
Uchwała, o której wspomniałem zapoczątkowała też nasze starania o utworzenie
powiatu wolsztyńskiego, który miał obejmować gminy: Wolsztyn, Kargowa,
Przemęt, Rakoniewice, Siedlec, Wielichowo, Zbąszyń. Większość z nas pamięta
późniejsze perturbacje związane z powstaniem powiatu wolsztyńskiego w obecnym
kształcie.
Pamiętamy z pewnością starania
ówczesnych samorządowców pod przewodnictwem Burmistrza Pana Jana Koziołka,
protesty pod siedzibą Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, Urzędem Rady Ministrów
w Warszawie, spotkania z Panią Premier Hanna Suchocką, liczne pisma i apele
kierowane do posłów i polityków. W końcu, w efekcie zgodnego działania
różnych ugrupowań politycznych, organizacji, stowarzyszeń i wielu osób
fizycznych, od 1 stycznia 1999 roku powstał powiat wolsztyński w obecnym
kształcie, którego starostą został były przewodniczący Rady Miejskiej II
kadencji Pan Ryszard Kurp.
Szanowni Państwo!
Kończąc to moje może zbyt
długie wystąpienie, ale przecież 15 lat to niemały okres czasu, pragnę
powiedzieć, że dziś z optymizmem patrzymy w przyszłość. Mimo wielu zmieniających
się i często sprzecznych ze sobą przepisów prawnych czy wreszcie mimo wielu
zmian, jakie przyniosło wejście Polski do Unii Europejskiej, jesteśmy gotowi
podjąć nowe wyzwania. Dziś naszym priorytetem stało się maksymalne wykorzystanie
środków pomocowych, do czego systematycznie się przygotowujemy szkoląc
kadrę pracowniczą i opracowując niezbędne dokumentacje. Z pewnością następne
15 lat samorządności będzie zdecydowanie różnić się od lat minionych. Jesteśmy
dziś mądrzejsi i bardziej doświadczeni w wielu dziedzinach życia samorządowego,
co na pewno wykorzystamy w dalszych działaniach. Dziękuję więc dziś wszystkim
radnym minionych i obecnej kadencji, pod przewodnictwem Pana Wojciecha
Kazubskiego, dziękuję byłym burmistrzom, którzy zaszczycili nas dziś swoją
obecnością, za pracę włożoną w budowanie naszej lokalnej samorządności.
Pragnę też serdecznie podziękować
za współpracę sołtysom, bardzo licznym na terenie naszej gminy stowarzyszeniom,
różnego rodzaju organizacjom, a także licznej rzeczy aktywnych osób za
współprace, za cenne uwagi i sugestie dotyczące funkcjonowania naszej wspólnoty.
Życzę zdrowia i wszelkiej pomyślności w życiu osobistym oraz realizacji
planów zawodowych.
|
Burmistrz Wolsztyna
Andrzej Rogozinski
|
|